Liečba

Zápal sedacieho nervu potrápi aj tvrdého chlapa

(Zdroj foto: Adobestock.com)

Vedeli ste, že zápal sedacieho nervu vás môže potrápiť aj niekoľko týždňov? Viete, prečo by ste nemali nosiť peňaženku v zadnom vrecku nohavíc? Pamätáte si zo školy, že sedací nerv je najväčším nervom v našom tele? Tušíte, čo je to ten slávny „ischias“, ktorý v jednej z piesní spomína aj Jožo Ráž?

Kde sa nachádza sedací nerv? Ako vyzerá?

Funkcia nervov v našom tele pripomína elektrické káble. Bez správne fungujúcich nervov by sme napríklad nedokázali ovládať žiaden sval a nedostávali by sme žiadne informácie o svojom tele ani o jeho okolí. Je to ako mať v izbe stropné svietidlo a pri dome elektrickú skrinku. Ak chýbajú káble, ktoré ich prepoja, jedno ani druhé nemá žiaden zmysel.

Takýmito káblikmi je prepojené naše telo. Ústredňou, ktorá zložitú spleť nervov presne riadi, je náš mozog. Nervy v našom tele majú rôznu dĺžku aj hrúbku.

Sedací nerv je hrubý takmer ako malíček, čím si vyslúžil prvenstvo a je najväčším nervom v našom tele. Tento „kábel“ je natiahnutý od miechy v mieste prechodu bedrovej a krížovej časti chrbtice a ťahá sa po zadku a zadnej strane dolnej končatiny až k chodidlám. Cez miechu komunikuje aj s mozgom a plní povely idúce z tejto riadiacej ústredne.

Čo je zápal sedacieho nervu, ľudovo nazývaný „ischias“?

Problémy nastávajú, ak na sedací nerv začne pôsobiť tlak zvonka. Obyčajne sa tak stáva ešte v blízkosti chrbtice. Priamo naň môže tlačiť napríklad vyklenutá medzistavcová platnička či výrastky chrbtice spôsobené jej nesprávnym zaťažovaním.

Nedajte sa teda pomýliť – hoci pri zápale sedacieho nervu bolí aj noha, príčinu obyčajne nájdeme v chrbtici. Muži si musia dať pozor na neustále nosenie peňaženky v zadnom vrecku – môže vzniknúť chronické stiahnutie svalu, ktorý vytvára útlak na sedací nerv.

V tehotenstve sa k zmenám v držaní tela pripája aj tlak maternice – táto kombinácia môže tiež spôsobiť problémy. Zápal sedacieho nervu vzniká dôsledkom takéhoto útlaku. Môže k nemu dôjsť aj po zlomenine stavca či v dôsledku dlhodobo stiahnutých panvových svalov pri nesprávnom držaní tela či sedavom spôsobe života.

Ľudové pomenovanie „ischias“ je odvodené od latinského názvu sedacieho nervu – nervus ischiadicus. Odborný lekársky názov tejto diagnózy znie „lumboischialgický syndróm“, lekári používajú aj skratku LIS.

Zdroj foto: Adobestock.com

Ako sa prejaví zápal sedacieho nervu?

Zápal sedacieho nervu sa ohlási nepríjemnými bolesťami v dolnej časti chrbtice. Bolesti vystreľujú do dolnej končatiny po vonkajšej strane stehna až do chodidla. Pacient najviac trpí v predklone, pri kašli, kýchaní, dlhodobom státí a sedení. Preto vyhľadáva polohu v ľahu na boku, stočený do klbka.

Okrem bolesti môže byť prítomné mravčenie, pocity pálenia či mrazenia, zmeny citlivosti dolnej končatiny. Môže dochádzať aj k oslabeniu končatiny a poruchám pohyblivosti. V praxi sa to môže prejavovať podlamovaním kolien a neschopnosťou stáť. V typickom prípade postihujú ťažkosti len jednu končatinu.

Ako dlho trvá zápal sedacieho nervu?

Ako dlho nás môže potrápiť zápal sedacieho nervu, záleží na jeho príčine a závažnosti. Keďže však pozadím tejto poruchy sú dlhodobo nesprávne pohybové návyky, zlá poloha pri spánku a sedavý spôsob života, dlhodobá môže byť aj liečba.

Najväčšie ťažkosti môžu ustúpiť v priebehu niekoľkých dní až týždňov. V ďalšom priebehu je dôležité, či dochádza k odstráneniu príčiny. Vo viacerých prípadoch si pacient môže pomôcť zmenou životného štýlu a osvojením správnych pohybových vzorcov.

Niekedy sú príznaky len mierne a nevyžadujú si liečbu liekmi. Taktiež sa môže bolesť objaviť prechodne len pri niektorých pohyboch a zase ustúpiť.

Ako liečiť zápal sedacieho nervu?

Ak nás postihne zápal sedacieho nervu, platí, že čím skôr s liečbou začneme, tým rýchlejšie a efektívnejšie sa môžeme ťažkostí zbaviť. Niekedy nám s liečbou pomôže náš všeobecný lekár. Ak nie, odošle nás k neurológovi alebo odporučí rehabilitáciu. Popri tom môže byť potrebné RTG vyšetrenie, CT či vyšetrenie magnetickou rezonanciou. Lekár tak môže zistiť príčinu našich ťažkostí a podľa nej stanoviť ďalšiu liečbu.

Hoci slovo „zápal“ obyčajne vyvoláva predstavu baktérií či vírusov, pri zápale sedacieho nervu nie sú prítomné žiadne mikroorganizmy – nejde o infekciu. Ide o reakciu nášho organizmu na určitý druh stresu – v tomto prípade útlaku nervu. Z toho dôvodu sa v liečbe využívajú protizápalové lieky nazývané nesteroidné antiflogistiká. Tie zároveň uľavia aj od bolesti. Na rozdiel od infekcie však takýto zápal neliečime antibiotikami.

Pre rýchlejšiu úľavu môže lekár spočiatku zvoliť terapiu infúziami. Tie obsahujú spomínané protizápalové lieky, prípadne lieky uvoľňujúce svalstvo a rôzne ich kombinácie. Cieľom je úľava od bolesti, ústup zápalu a uvoľnenie stiahnutého svalstva, ktoré niekedy býva samotnou príčinou ťažkostí.

Zdroj foto: Adobestock.com

Ako liečiť zápal sedacieho nervu v domácich podmienkach?

Ak si chceme v ľahších prípadoch pomôcť sami, nesmieme zabudnúť na najdôležitejšiu časť akútnej liečby. Tou je obmedzenie fyzickej záťaže. Pre pokoj na lôžku je vhodné zvoliť tvrdší matrac.

Okrem toho môžeme skúsiť obklady. Je potrebné odsledovať, či nám od bolesti lepšie uľavia studené alebo teplé obklady. Ak je príčinou ischiasu stiahnutie svalstva, môže nám uľaviť teplý obklad.

Taktiež môžeme skúsiť náplasti z pagaštanu konského či kapsaicínu, ktoré majú hrejivý účinok a môžu pomôcť uvoľniť stuhnutý sval. Pre rozbehnutý zápal bude úľavou skôr studený obklad.

Keďže sa na rozvoji bolestí podieľa často aj zápal aj stuhnuté svalstvo, možným riešením je striedať teplé a studené obklady. Môžeme vyskúšať aj cviky na zmiernenie bolesti pri zápale sedacieho nervu.

Zápal sedacieho nervu v tehotenstve

V tehotenstve vzniká zápal sedacieho nervu v dôsledku viacerých okolností. Pri rastúcom brušku je budúca mamička nútená zmeniť držanie tela, keďže dochádza k posunu ťažiska. Ak je jej držanie tela nesprávne, v kombinácii so zväčšenou maternicou môže dochádzať k útlaku sedacieho nervu a jeho následnému zápalu.

Okrem toho v tehotenstve dochádza k zvýšenému vylučovaniu hormónu s názvom relaxín, ktorý uvoľňuje šľachy a väzivo a môže meniť postavenie kostí v panve. Najmä v poslednom trimestri telo pripravuje panvu na pôrod a prechod dieťatka pôrodnými cestami.

Okrem toho nielen pre tehotné mamičky platí, že je potrebné vyhnúť sa prudkým pohybom. Nastávajúca mamička sa samozrejme musí vyvarovať dvíhania bremien.

Je vhodné poradiť sa s fyzioterapeutom o správnom držaní tela, posilňovať vhodným cvičením hlboké svalstvo chrbta. V najlepšom prípade mamička cvičí vhodné cviky už v období pred otehotnením.

Liečba tehotnej ženy trpiacej na zápal sedacieho nervu je pre lekára obyčajne výzvou. V tehotenstve sa chceme čo najviac vyhnúť liekom, aby nemali negatívny vplyv na priebeh tehotenstva či zdravie bábätka. Z toho dôvodu by žena mala skúsiť špeciálne cviky na uvoľnenie stiahnutého svalstva a zmenšenie tlaku na sedací nerv.

Je potrebné voliť tie, ktoré sú vhodné aj v tehotenstve. Je možné skúsiť aj fyzikálnu liečbu – studené či teplé obklady. Akúkoľvek liečbu v tehotenstve je však potrebné konzultovať s odborníkom, pozor si treba dať aj na bylinky.

Po pôrode zvyčajne ťažkosti ustúpia, nakoľko sa postupne upravia pomery v panve, nie je prítomný tlak dieťatka a plodovej vody a klesne hladina relaxínu.

Zdroj foto: Adobestock.com

Cviky na zmiernenie bolesti pri zápale sedacieho nervu

Ak máte len mierne bolesti, ktoré vás neobmedzujú v pohybe, môžete skúsiť cviky na ischias. Taktiež je vhodné precvičovať ich v rámci prevencie. Môžete skúsiť napríklad tieto:

  1. Uložte sa na rovnú podložku na chrbát. Pokrčte jednu nohu, chyťte ju tak, aby bola v pravom uhle k druhej nohe. Uchopte ju za koleno a členok a pritiahnite k sebe tak, aby ste koleno tlačili smerom k druhej nohe. Keď pocítite napätie, vydržte 30 sekúnd v nezmenenej polohe. Opakujte trikrát s každou nohou.
  2. Uložte sa na chrbát, pokrčte nohy a jednu nohu si preložte cez druhú. Spodnú nohu chyťte pod kolenom a priťahujte k sebe. Keď budete cítiť napätie, vydržte 30 sekúnd. Cvik opakujte trikrát s každou nohou.

V tehotenstve môžete cvičiť cvik posediačky:

Posaďte sa na stoličku, chodidlá majte rovno na podložke. Ak máte bolesti v pravej nohe, vyložte si pravý členok na ľavé koleno. S vyrovnaným chrbtom sa pomaly nakláňajte dopredu, pokým nepocítite ťah. Zastavte sa a vydržte 30 sekúnd. Opakujte niekoľkokrát denne.

Prvá pomoc a prevencia

Aby sme predišli zápalu sedacieho nervu, je potrebné vyvarovať sa sedavého spôsobu života. Okrem bežnej pravidelnej fyzickej aktivity je potrebné cielene posilniť svaly chrbta a stabilizovať správne držanie tela. Kľúčové je posilňovanie často tých chrbtových svalov, o ktorých ani nevieme, že ich máme.

Súčasťou správneho držania tela je aj nácvik správneho dýchania. To pomáha uvoľniť kŕčovito stiahnuté svaly a vyhnúť sa tak ich chronickému preťaženiu.

Ak je nutné dvíhanie bremien, musíme sa naučiť dvíhať ich správne. Ak je to čo len trochu možné, využime dostupné pomôcky, ktoré nám uľahčia prácu.

Oprášme znalosti fyzikálnych zákonov vytvorením hoci aj provizórnej kladky, znížením trenia pomocou valčekov pri posúvaní bremien a podobne. Radšej venujme viac času vyrobeniu jednoduchého mechanizmu, ktorý nám umožní bremeno dvihnúť s menšou námahou, než venovať potom niekoľko týždňov liečbe a rehabilitácii. Veľmi rizikové je náhle zdvihnutie ťažkého bremena, prudké pohyby.

Pri samotnom dvíhaní sa snažme využívať schopnosti kolien. To znamená nedvíhať bremeno z pozície zohnutého chrbta a vystretých nôh, ale naopak. Z drepu sa dvíhať aj s bremenom a mať pritom vystretý chrbát. A neváhajme s prosbou o pomoc pri ťažkom bremene osloviť kolegu či suseda.

Ak sa zápal sedacieho nervu objaví, je potrebné vyvarovať sa fyzickej námahy a zaťažovania chrbtice. Pri výraznej bolesti, poruchách funkcie končatiny a obmedzení bežných denných činností je potrebné navštíviť lekára. Taktiež v prípade, ak ťažkosti neustupujú a nezlepšujú sa ani po niekoľkých dňoch. Lekár by mal stanoviť priamu príčinu bolestí a podľa toho zvoliť vhodnú liečbu.

Uvedený text má len informatívny charakter a v nijakom prípade nenahrádza lekárske vyšetrenie či konzultáciu. Zdravotné ťažkosti jednotlivca je nevyhnutné posudzovať v kontexte pridružených ochorení, prebiehajúcej liečby a individuálnych charakteristík jedinca.

Odbornú kontrolu zabezpečila MUDr. Adriana Šimková, PhD., praktická lekárka pre dospelých, s atestáciou z internej medicíny, člen výboru Slovenskej spoločnosti všeobecného praktického lekárstva.

Zdroje:

https://www.webmd.com/back-pain/ss/slideshow-visual-guide-to-sciatica

https://www.womanonly.cz/co-na-zanet-sedaciho-nervu-na-ischias-pomohou-cviky-i-bylinky/

https://www.healthline.com/health/pregnancy/sciatica-pain-stretches#treatments

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/sciatica/symptoms-causes/syc-20377435

https://www.spineuniverse.com/conditions/sciatica

https://sk.medixa.org/choroby/zapal-sedacieho-nervu

 

Komentáre