Prevencia

Imunita v zime: Nájdite si svoj zdroj energie

Telo je v zime menej výkonné, preto neočakávajme od neho nemožné. Ak sa ku skorému zotmeniu, pridá v zime sivý zamračený, navyše úlohami nabitý deň, váš biorytmus vypadáva z taktu… Ste prechladnutí? Máte chrípku? Potrebujete odpočinok, a nie antibiotiká. Pite tekutiny, a opýtajte sa lekára na možnosti liečby na zmiernenie príznakov, akými sú upchatý nos, bolesť hrdla, horúčka a kašeľ. S jednoduchými infekciami dokáže imunitný systém bojovať sám. Chýba vám v závere roka slnko? Nájdite si svoj zdroj energie…
Začnite deň so zdravým teplým nápojom, povedzme zázvorovým alebo bielym čajom. Výborným zdrojom energie je hroznový cukor. Naštartuje vás opäť na plné obrátky. Vitalitou vás nabijú tiež hrozienka, a iné sušené ovocie. Ženšen funguje ako podporný prostriedok proti vyčerpanosti. Otestujte green kávu, bohatú na prírodné antioxidanty, ktoré chránia telo pred voľnými radikálmi. Zelené nepražené kávové zrná obsahujú polyfenoly, obdobne ako zelený čaj. Telo ich veľmi dobre vstrebáva. A neprehliadnite guaranu, je „zázrakom“ proti únave. Alternatívou je aj kakao s guaranou a obilninová kaša s guaranou. Chladivé dni priam nabádajú, aby ste svojmu telu dopriali teplé bylinkové čaje a polievky. Ideálna je slepačia, s množstvom zeleniny, posilňujúce sú „cesnačky či cibuľačky“, kvalitný boršč alebo slovenská kapustnica. Veľký boom v západnej medicíne predstavuje beta glukán – polysacharid vyextrahovaný z húb, ktorý podporuje imunitu. Je napríklad v hlive ustricovej.

Telo si žiada v zime inú starostlivosť ako v lete. Pomáha neprepínať sa, nežiť v napätí, nepodľahnúť stresu. Keď vás núti zima pribrzdiť, urobte to. Jednoducho spomaľte, a odpočiňte si. Prečítajte si knihu, zapáľte sviečku, rozprávajte sa s partnerom. Sánkovačka, stavanie snehuliaka, lyžovačka, to sú činnosti, na ktoré sa decká tešia celý rok. Dobre vymrznúť, a vyblázniť sa na snehu stojí za to. A určite ocenia stolové hry v štýle „človeče, nehnevaj sa“. Pokiaľ máme imunitný systém oslabený, výsledkom môže byť ochorenie. Kondičná prechádzka po čerstvom vzduchu, bežky alebo beh, vám rozprúdia krv. S ohľadom na nebezpečnejší terén, spomaľte o jednu rýchlosť, s ohľadom na teplotu o ďalšie dve. V zime totiž musíte dýchať iba nosom, aby ste si hlbokými nádychmi nezarobili na ochorenie dýchacích ciest. Ak chcete trochu pridať, dá sa. Ústa prekryte šálom. Vzduch sa vám bude ohrievať, čo zabráni riziku ochorenia.

Chlad, vietor a mráz neprospievajú asi nikomu z nás. Je dôležité mať hlavu v teple, čiže nosiť čiapku. Zababušte sa do veľkého šálu, ktorý príjemne hreje a ochráni vás pred vrtochmi počasia. Na zmeny počasia je citlivý aj chrbát. Prechod z teplého prostredia do studeného, si môže vypýtať svoju daň v podobe bolestí chrbta. Oblečte sa teplo, a nezabudnete pritom na hrejivé termoprádlo. O teplo nôh sa skvele postarajú zase termoponožky, no môžete si obliecť aj návleky na čižmy, ktoré chránia nohy pred chladom, a zároveň efektne vyzerajú. Skôr, ako sa vyberiete von na prechádzku, vezmite si palčiaky. Tie udržujú teplo lepšie ako klasické prstové rukavice. Kúpeľ v minerálnej vode, vďaka svojim účinkom, predstavuje nenahraditeľnú formu regenerácie. Vynikajúcou formou relaxu, ktorá tiež prináša svoje ovocie, je sauna. Podporuje otužovanie organizmu, je prevenciou pred bežnými sezónnymi ochoreniami. Uvoľnenie tela prichádza aj po po reflexnej masáži s aromatickým olejom.

Je dobré chodiť spať, keď sme unavení, a dopriať si výdatný spánok. Zimné obdobie je zaťažkávacím obdobím na nervovú sústavu každého z nás. Využite príjemné slnečné lúče v zime na maximum. Väčšinu zimných dní nám hrejivé slnko chýba. Napriek tomu existujú možnosti, ako si môžeme D-čko doplniť, najmä z rýb. Ráno vytiahnite rolety a žalúzie, a pustite si do bytu a kancelárie toľko svetla, koľko sa dá. „Presvetlení“ budete iste všetko okolo vás vnímať pozitívnejšie.

Autor: Mgr. Tatiana Juríková

Komentáre